دليل المبتدئين لاحتراف اعلانات فيس بوك.
* اعلانات فيس بوك
اهم الامور التي يجب ان تعرفها قبل تمويل اعلانك الاول على الفيسبوك ...
- بلاش تمول من الصفحة نفسها ده خطأ كفيل ان يضيع كل البدجت بدون نتايج .
هندخل علي مدير اعلانات فيس بوك business manager ونختار audienc einsights
ونختار الموقع ونبدأ نشيك علي Demographics , Page Likes , Location , Activity
ونبدأ ندخل الاهتمامات ويفضل ندخل صفحات موثقة في الاهتمامات تكون مهتمة بنفس المنتج اللي بنعلن عنه ونقدر نختار صفحات عالمية ونحدد الموقع مصر او اي بلد بتستهدفه.
مثلا لو انت بتسوق احذية ممكن تضيف في الاهتمامات صفحة محمد صلاح او كريستيانو او نايك , اديدس الخ و من Page Likes هتقدر تعرف افضل الصفحات اللي جمهورك متواجد فيها
ثم اختيار العمر والجنس
بعدها هندخل علي Advanced
ونبدأ نحدد اللغة , العلاقة الاجتماعة , العمل , التعليم وتشوف ايه الافضل بالنسبة لك
النتايج هتتغير باستمرار قدامك علي Demographics , Page Likes , Location , Activity هنبدأ نختار افضل جمهور متفاعل يفضل يكون نسبة ال Comments و Ads Clicked متقاربة لنسبة Posts Liked , Pages Liked وهتعمل حفظ للجمهور
يفضل الجمهور يكون اكثر من 1 مليون في حال انك بتشتغل علي منتجات عليها منافسة كبير مثل الاحذية ويفضل تستبعد في الاهتمامات الاحذية اذا عليها منافسة عالية
تقدر تضيف اهتمامات عامة مثلا ناس مهتمة بالسفر او القراءة او الرياضة , ماك او مول او اي اهتمام انت شايف ان ممكن يكون جمهورك فيه.
هنبدأ نعمل 3 جمهور بأهتمامات مختلفة وكل جمهور هنبدا نعمل عليه 3 اعلانات
نبدأ باعلان Reach ثم Engagement ثم Messages
طبيعت العملاء في الشراء اولاين انه مش بيشتري من اول مرة
بالطريقة دي الاعلان هيظهر عنده 3 مرات وده كافي ان العميل المهتم بالشراء يبدا ياخد قرار
نفس Ad Set دي هنستخدمها مع جمهور اخر ونبدأ نحلل النتايج لكل جمهور بنفس الميزانية
وانت بتعمل الاعلان هتظهر لك اول خطوة وهي اختيار الهدف من الاعلان وزي ما وضحتها فوق
بعدها هتبدأ تستخدم اول جمهور هيكون محفوظ عنك وهتعمل تعديل واحد
ونضيف في الاهتمامات Engaged Shoppers يعني الاشخاص اللي سبق لها الشراء اولاين
او نضيف Online shopping ودي الناس اللي مهتمة بالشارء اولاين بس مشترتش
الخطوة اللي بعدها Placements وهنا هنركز شوية وهنبدأ نختار Manual Placements ونحدد احنا وين عايزين اعلانا يظهر
يفضل حذف Audience Network لان الميزانية هتتصرف منك بدون نتايج اللا لو انت Advanced شوية
هيتبقي معك Instagram , Messenger هتبدا تحدد هل هتستخدمهم ولا لاء علي حسب نوع منتجاتك
وهتشيك علي كل ال Placements وتحذف اي مكان انت شايف ان مش هيحقق نتايج معك زي مثلا Facebook Video Feeds , Facebook Right Column , Instagram Explore , الخ
متنساش ال Devices تعمل لها تعديل ويفضل تحذف ال Desktop علشان تحافظ علي البدجت
بعدها هندخل علي ال Budget & Schedule وهنا يفضل الميزانية اليومية متقلش عن 12 $ والاعلان ميكونش اقل من 3 ايام في اعلانات Engagement , Messages
ال Reach ممكن تبدأ ب 5 $ في اليوم
وهتبدا تختار الصفحة اللي هتشتغل عليها والبوست وتعمل confirm للاعلان
- المحتوي هو الملك
لازم تضيف متحوي شيق يناسب الفئة اللي بتستهدفها
ولان فيسبوك الفترة الاخيرة عمل تحديث وهو ان اول 3 سطور فقط اللي بتظهر في الاعلان فوجب علينا اننا نركز جدأ علي اول سطرين ويفضل ان يكون فيهم خصم او عرض
لازم تضيف متحوي شيق يناسب الفئة اللي بتستهدفها
ولان فيسبوك الفترة الاخيرة عمل تحديث وهو ان اول 3 سطور فقط اللي بتظهر في الاعلان فوجب علينا اننا نركز جدأ علي اول سطرين ويفضل ان يكون فيهم خصم او عرض
_ يفضل منضفش السعر في الاعلان ... ليه ؟ علشان يكون في تفاعل كبير وايضا الفيس بوك لما تعمل اعلان تاني لنفس المنتج هيبدا يعرض الاعلان علي الناس اللي تفاعلة مع البوست فبكده انت بتحاصر العميل المهتم زي ما وضحت فوق العميل مش بيشتري من اول مرة
ايضا يفضل تضيف في المحتوي عرض او تخفيض ... بتحقق نتايج مبهرة
بلاش توقف الاعلان نهائي ... بلاش تعدل علي الاعلان حتي لو مش محقق نتايج معك
احنا قولنا اننا هنعمل 3 ad set كل واحده بجمهور واهتمامات مختلفة علشان نشوف افضل جمهور متفاعل معانا وبعدها نبدأ نعمل look like لنفس الجمهور
مهمة جداااا الخطوة دي بس بعد ما نعرف ايه افضل جمهور متفاعل معانا
مهمة جداااا الخطوة دي بس بعد ما نعرف ايه افضل جمهور متفاعل معانا
نركز علي Resaler لانها بتحقق نتايج كويسة وهي اننا نعرض علي العميل مثلا لو اشتري قطعة تانية التوصيل هيكون مجانا او هياخد خصم مثلا 10%
- مواصفات المنتج مهمة جدا وبلاش نأفور في الوصف لان في فئة مبتحبش كده
نكون واضحين مع العميل من البداية
نضيف اكثر من موديل لنفس الاعلان بلاش تعلن لموديل واحد علشان يكون في تفاعل كبير عندك
بلاش نستخدم صور او تصميمات كتير بيستخدمها لانها السبب في ارتفاع تكلفة الاعلان
صور المنتج بطريقتك الخاصة حتي لو تطلب الامر انك تشتريه
ونوع في البوستات مرة صورة ومرة فديو وهكذا
متنساش تضيف ال call to action
متنساش تضيف ال call to action
_ الانستقرام مهمل بالنسبة لكتير مننا و من خلال ال Placements تقدر توجه اعلاناتك ل Instagram و ال Messenger
للتوضيح كان في تحديثات للفيسبوك الفترة اللي فاتت وغالبا كانت سبب في ارتفاع اسعار الاعلانات
هيكون في تحديث مستمر للبوست بأذن الله
لو عندك سؤال سيب كومينت وهرد عليك
لو في حد حابب يضيف معلومة او شايف ان عندي معلومة ناقصة يتفضل يوضح في التعليقات
بالتوفيق للجميع
هيكون في تحديث مستمر للبوست بأذن الله
لو عندك سؤال سيب كومينت وهرد عليك
لو في حد حابب يضيف معلومة او شايف ان عندي معلومة ناقصة يتفضل يوضح في التعليقات
بالتوفيق للجميع
....